dinsdag 24 april 2007

Vis en Jaag weekend 2

Net als eerder dit semester, was ik voor afgelopen weekend, met een groep studiegenoten uitgenodigd om te komen jagen & vissen op de Ranch van een studiegenoot. Die Ranch ligt ongeveer 500 km ten zuiden van Austin, maar dat is geen probleem, want we werden net als de vorige keer met 2 privé jets opgehaald op het vliegveld van Austin.
Vrijdagmiddag gingen we zodoende direct uit college richting het vliegveld, en door naar de Ranch. Deze keer was het nog licht terwijl we vlogen, en hadden we een prachtig uitzicht over het Texaanse landschap, wat nu door de vele lente-buien nog groener is dan normaal:

v.l.n.r. Bryan, Andrew, ik en Arash

Op de Ranch werden we ontvangen met een heerlijk diner van versgeschoten Nilgai & Kalkoen. Ondanks dat die Nilgai erg veel op herten lijken, smaken ze bijna het zelfde als koeien: een heerlijke steak dus!

Daarna werd afgesproken wie er de volgende ochtend wat zou gaan doen (keuze tussen jagen en vissen). Kocht ik online mijn jacht- en visvergunning, en was het tijd voor een aantal drankjes.
Om een uur of 2 was het toch echt bedtijd, want de volgende ochtend werden we om 6 uur gewekt. Ik zou gaan vissen, en de helicopter naar de visstek zou om 6.30u vertrekken.

Die ochtend werden we verwelkomd door een groot aantal kalkoenen die vlakbij het 'huis' rondscharrelden. Ook liepen er een aantal herten rond (maar die waren net iets te ver weg om een goede foto te maken).
De helicoptervlucht naar de visstek was ook prachtig:

Vervolgens werden we opgesplitst in groepjes van 3 en gingen we op een boot(je) met gids het water op. De vorige keer hadden we geen succes met de visvangst, en ook dit keer kwamen we wat traag op gang. Het grote voordeel was dat we dit keer levend aas hadden, waar de vissen veel sneller op happen dan op dood aas of nep-aas.
Wij visten met flinke garnalen (10-15 cm). En na een half uurtje was ik de eerste die beet had: een Redfish van ongeveer 60 centimeter. Later die dag ving ik nog een Redfish van 50 cm en 2 forellen van ongeveer 40 cm. Ik had veruit het meeste succes met vissen, want in totaal werden er 4 redfish en 5 forellen gevangen op onze boot.

Shrimpie

Redfish

Onze vangst.
De grote vissen met de stip op hun staart zijn Redfish, die anderen zijn forellen.

En de vis werd ter plekke gefileerd.

Vervolgens was het tijd voor lunch. Dus vlogen we in de heli terug naar het huis. Na de lunch ging ik jagen. Het doel was om een Nilgai te schieten, want dat was me de vorige keer niet gelukt, en ik had geen vergunning om kalkoen te schieten, omdat je die niet op internet kon aanschaffen.
Helaas zijn die Nilgai erg schuchter en zien en horen ze jou meestal veel eerder dan andersom, dus zijn ze moeilijk te vinden (of je ziet ze nog net wegrennen).
Na een kilometer of 5 ge(s)lopen te hebben, zonder ook maar 1 Nilgai te zien, besloot ik met mijn gids (Joey) om maar weer in de (pick-up) truck te stappen in de hoop ergens anders meer geluk te hebben (maar trucks horen ze aankomen, dus is het nog een stuk lastiger om ze te vinden).
Herten zagen we wel een paar keer:

Een hert dat net wegrent.

Maar herten zijn over het algemeen makkelijker te vinden op deze Ranch, omdat ze vrij tam zijn. Op een gegeven moment zagen we in de verte een jong hertje staan. Hij stond ons aan te kijken in de truck, maar deed niets. Toen we dichterbij kwamen bleek het toch geen hert te zijn, maar een Nilgai (zie de donkere haren op zijn rug/schouders). Hij was ongeveer 25 meter van ons vandaan, en stond ons doodleuk aan te kijken. Ik besloot dat dit geen sport meer was, en hem dus maar niet te schieten, dus hij had mazzel.

Na zonsondergang kwamen we weer terug bij het huis en stond er weer een overheerlijk diner voor ons klaar. Daarna moest er uiteraard weer gedronken worden. Daarbij keken een aantal mensen stevig in het glaasje, en werd er besloten dat er geworsteld moest worden. Een beer van een vent (Alex), wilde wel worstelen, en Arash (een niet al te grote studiegenoot van me) was dronken genoeg om het aan te durven. Al snel zette iedereen in op Alex en .... (zie video)

De volgende ochtend moest ik weer om 6 uur op om te gaan jagen. Wederom ging ik met Joey op pad, met nog steeds het doel een Nilgai te schieten. Deze keer zagen we een groep mannetjes lopen, maar die hadden ons al lang aan horen komen (in de truck) dus die namen de benen voordat wij het geweer klaar hadden om te schieten.
Wel zag ik een schildpad, konijn, kwartels en kalkoenen, maar met Nilgai's had ik dus weer geen geluk.

(ko)nijntje

Zie de kwartels bij die tak.

en een mooi gekleurde kalkoen.

Deze laatste was niet bang voor ons (en gelukkig voor hem had ik geen vergunning om hem te schieten), en was zeer spraakzaam. Op onze lokroepen reageerde hij enorm (zie video, de trage lokroepen zijn van ons, de snellere van hem).

Daarna was het weer tijd om terug naar Austin te vliegen:

Zie hoe vermoeid we zijn!

Na het weekend begon de realiteit weer: ik moest een huiswerk opgave maken voor het college van vanmiddag. Normaal kosten die opgaven tussen de 2 en 4 uur om te maken. Dit keer niet: Ik begon om half 11 maandagochtend en met een korte pauze voor lunch en avondeten ben ik doorgegaan tot 1 uur 's nachts. Het meest frustrerende was, dat ik nog niet eens halverwege was!
Vanochtend dus om 9 uur weer verder gegaan, en om 13u had ik het eindelijk af! Het wordt tijd dat dit semester is afgelopen! Nog 2 weken college en 1 eindopdracht (en nog mijn onderzoek), en dan zit het er op! Ik kan niet wachten!